Google+

Google Analytics topp-3 förbättringar!

Case illustration
artikel
Daniel Ford, Technology Director

Ny version av Google Analytics, många förändringar och förbättringar


Det är många förändringar i den nya versionen av Google Analytics (version 5), vissa mindre förändringar medan andra är helt nytillkomna rapportgrupper. Fortfarande är det så att den nya versionen av Google Analytics är i beta, men den stämpeln kommer gissningsvis att försvinna inom kort. Som en första introduktion till den nya versionen tänkte jag ge tips på 3 av de bästa förbättringarna. **1. Sökmotoroptimering** Det finns en ny rapportgrupp kallad "Sökmotoroptimering" som hittas bland övriga trafikkällor. För att denna nya rapportgrupp skall visa någon data så krävs det att man har aktiverat Googles verktyg för webbansvariga (Webmaster Tools), och att denna sedan synkroniserats med Google Analytics. Rapporterna visar de sökord ni är synliga på idag på Google och även de landningssidor som är synliga. I rapporten kan ni se antalet visningar (tillfällen då ni syns), trafik till webbplatsen och även vilken snittposition ni har. Denna rapport har tidigare varit tillgänglig i Googles verktyg för webbansvariga men genom att lyfta in den i Google Analytics blir den mer tillgänglig. *Tips!* Vid användandet dessa rapporter kan ni filtrera informationen för att exempelvis endast visa er synlighet och era positioner på bildsökningar eller mobila sökningar. **2. Socialt engagemang** Nästa nya rapport finner ni under "Målgrupp" och heter "Socialt". I denna rapport kan ni följa hur besökare gillar och delar det material ni har på webbplatsen. Har ni Google +1-knappar på webbplatsen idag spåras användandet av dessa redan. För övriga tjänster såsom Facebook och Twitter så kräver det att viss kod placeras på webbplatsen. Använder ni AddThis eller ShareThis för delning av material så finns mer information och en guide till hur man gör här: [Google Analytics Blog](http://analytics.blogspot.com/2011/10/optimize-engagement-with-addthis-and.html "Google Analytics Blog"). **3. Anslutningshastighet (Site Speed)** Utan att någon kod behöver placeras på webbplatsen eller att ni behöver aktivera en rapport så är nu en rapport kallad Anslutningshastighet direkt tillgänglig. Rapporten finns under innehålls-fliken i Google Analytics och den visar sida-för-sida hur lång tid det tar i snitt för besökarna på webbplatsen att ladda hela sidan. Informationen samlas inte in för samtliga besökare, men för slumvis utvalda så spåras det (c:a 1%) och kan ge en bra insyn i hur snabb webbplatsen uppfattas av besökarna. Dessutom kan man identifiera om det är särskilda sidor som sticker ut och laddas klart väldigt långsamt - dessa kan vara bra att försöka snabba upp. **Nästa steg** Detta är bara tre av de nya funktionerna och utöver detta finns även en ny rapportgrupp inom fler-kanals marknadsföring (Multi-Channel Funnels), andra förändringar är nya förbättrade instrumentpaneler (dashboards), fler rapporter med fokus på mobila användare och visualisering av besöksflöden (Flow visualization). Netbooster kommer i januari ha en halvdagsutbildning i Stockholm med fokus just på förändringarna och hur du effektivare kan arbeta i den nya versionen av Google Analytics. [Anmäl dig här!](http://www.guava.se/event/google-analytics-sthlm-2012-01-19 "Anmäl dig här!")





Vill du ha hjälp med digital marknadsföring?

Ring 08-23 24 70 eller e-posta oss

Följ oss på [Facebook!](http://facebook.com/guava.sweden)